Säkringsdosan

Tips och underhåll av våra XJR:s - Tips and maintenance of our XJR:s
Post Reply
Gamen
Site Admin

Säkringsdosan

Post by Gamen »

Det som inte ska hända kan hända!

En säkring kan lösa ut.

Det har bara hänt mig en gång vad avser att köra motorcykel. Det var på 70-talet och jag skulle vända min dåvaranda Honda CB250 på en avlägsen skogsväg. Som tur var så hade jag extra säkring med mig och i efterhand kunda jag åtgärda felet som visade sig vara att isoleringen till en av alla kablar som samlades bakom strålkastaren hade blivit avskavd/sliten och kom att lösa ut den enda säkringen som fanns för hela elsystemet. Hade jag då saknat extra säkring så hade jag blivit stående i skogen!

Det har hänt mig ett par gånger med mina bilar.
Som när det på Svensk Bilprovning upptäcktes att jag saknade bromslampor. Jag hade hyrt en släpvagn och när man hyr släpvagn så är det upplagt för diverse fel. Den gången blev jag utan bromsljus. Numera har jag egen släpvagn.
Som för några dagar sedan att "cigg anslutningen" till min Garmin i bilen gick sönder och jag senare upptäckte att cigg anslutningen inte fungerade för att säkringen hade löst ut.

Så jag tänkte att köpa lite reservsäkringar till min XJR.
Det blev jobbigt att hitta säkringar. De vanliga tillbehörsföretagen som till exempel Jula och Mekonomen är begränsade i sina sortiment. Hos Jula kom jag att köpa ett sortiment av olika säkringar för 19 kr som innehöll de säkringar som finns i min XJR:s svenska manual. Dessa stämde dock inte med min XJR:s engelska manual.

Vilka säkringar ska jag ha?

Min XJR är en 2003:a, köpt ny av svensk leverantör och svenskt importerad. Med köpet följde både en engelsk manual och en svensk manual. Svensk manual ska alltid följa med en teknisk apparat som säljs i Sverige. Om det inte är så, så kan du anmäla leverantören någonstans. (Det kan vara bra att veta när man handlar på svenska internetshopar och köper saker som kan komma från andra länder inom EU.) En språkkunnig XJR ägare av svenskt importerad årgång 2003 finner dock olikheter mellan den engelska och svenska manualen.

Sålunda kom jag då att lägga en onödig peng på att köpa en säkringssats till min XJR som egentligen inte hade alla säkringar som behövs. Jag behövde egentligen bara 40A och 15A säkringar. Så här ser det ut i min 2003:a

Image

I dosan hittar man 40A och 15A säkringar och 2 st extra säkringar (1st 40A och 1 st 15A). Precis så som den engelska manualen berättar. Den svenska manualen som talar om annorlunda säkringar till annorlunda antal är förmodligen äldre och Yamaha hade inte hunnit med i översättningen.

Behöver man då ha extra säkringar med?

Kanske inte!

I min XJR sitter det 2 st extra säkringar, 40A och 15 A, i säkringsdosan. Kollar jag i den svenska manualen så skulle det vara 3 st extra säkringar och 1 st färre säkringar för att säkra saker som kan gå sönder.

Om du ändå vill köpa extra säkringar så är det 40A som kan vara svår att få tag på. Den finns till exempel inte att köpa hos Jula eller Mekonomen. Biltema säljer en 10-pack för 20 kr. Bor du inte i närheten av en Biltema butik så tar du förstås kontakt med någon XJR-ägare som bor nära och ordnar saken.

Gamen
Post Reply