Växellåda...

Tips och underhåll av våra XJR:s - Tips and maintenance of our XJR:s
Post Reply
Snösnabben

Växellåda...

Post by Snösnabben »

Hallo!

Har helt plötsligt stött på något nytt inom svensk växlingsindustri...
När jag petar i växlarna uppåt, och släpper upp kopplingen så har jag samma växel i.
Kan ibland få testa flera gånger innan växeln går i.
Det tar stopp som vanligt när jag petar växelförarn uppåt men när jag släpper kopplingen
så ligger samma växel i.
Bara vid växling uppåt... aldrig vid nerväxling.
Någon som känner igen detta fenomen?
Ska jag gräva ner hojen... eller rent av glasa in den på en piedestal på tomten...?
Det blir så jävla fånigt när man drar på förbi macken och växlar...
och när jag släpper kopplingen så ligger samma växel i.

M v h
Gamen
Site Admin

Re: Växellåda...

Post by Gamen »

Hej

Jag tog mig frihet att bläddra om din fråga på det tyska forumet (som ett led i att mina försök att studera lite av vårt grannlands språk återupptas vid Lunds Universitet på torsdag) och hittade denna fråga från signaturen StrayXJR:

Ich hab da ein Problem beim Schalten. Wenn ich z.B an der Ampel (Ortsausgang) mein Moped stark beschleunige und sie erst spät in den 2'ten Gang schalten will geht der 2'te nie rein ! Ich merke dann immer auf dem Fuss so ein Klacken/Vibrieren, so als ob die Zahnräder übereinander wegrutschen. Ich muss den 2'ten immer auslassen und in den 3'ten schalten, der geht aber ohne jedes Problem rein. Was mache ich da falsch ???

Är det ungefär detta du råkar ut för?
Alltså:
När han startar vid grönt ljus och accelererar kraftigt vill 2:ans växel inte gå i riktigt och han upplever det som om det rasslar över ett kugghjul, varefter han lägger ur 2:an och lägger i 3:an.

Signaturen crazy horse svarar:

Die meisten Getriebeprobleme gibts mit dem 2.Gang, wahrscheinlich Schaltgabel leicht verbogen. Hat mir zumindest mal ein Getriebespezi erklärt (weil nicht sauber vom 1. über den Leerlauf in den 2. geschaltet wurde).
Habe daraufhin mal mein Schaltverhalten überdacht und auch so einige Nachlässigkeiten bemerkt
Seitdem schalte ich nur noch ganz ohne Kupplung hoch (Schalthebel leicht belasten, Gas kurz weg, klack). Geht wunderbar. Wahrscheinlich werden jetzt einige aufschreien

Svaret går ut på att en växelgaffel kan vara lätt böjd. Dock menar han att de flesta problem som orsakas av denna märks på 2:ans växel.

Hälsningar
Gamen
Snösnabben

Re: Växellåda...

Post by Snösnabben »

Halloj!

2:an går alltid i som den ska.
Det är de övriga växlarna som inte går i.
Det rasslar ingenting, de går bara inte i, men jag tror att det händer
oftare om jag accelererar kraftigt.
Det är inte varje gång jag är ute och åker som det händer.
Men om 3:an inte går i direkt, så går inte 4:an i heller de gånger det händer.
Tackar för svaret, och ska googla på "böjd växelgaffel"...!

M v h
Post Reply