Hastighetsbegränsning

Tips och underhåll av våra XJR:s - Tips and maintenance of our XJR:s
Post Reply
Gamen
Site Admin

Hastighetsbegränsning

Post by Gamen »

På en tysk privat hemsida hittade jag en notis om att XJR som gråimporterades till Tyskland var utrustade med en hastighetsbegränsning till 180 km/tim. Den här tyska hemsidan har inte uppdaterats under de senaste åren och de länkar till mera information som finns där leder ut i en tom cybervärld.

Efter lite letande har jag på det engelska forumet funnit, att det har förekommit hastighetsbegränsningar på Yamaha XJR i åtminstone England. Den tekniska lösningen är olika på XJR1200 respektive på XJR1300.

Till en hastighetsbegränsad XJR1300 kan en enhet köpas som lär vara enkel att montera och som förbikopplar begränsningen.

Fråga är dock:
Vet någon om våra "svenska" XJR är hastighetsbegränsade?
diver6

Re: Hastighetsbegränsning

Post by diver6 »

Inte min... :mrgreen:
:) Per / diver6
Gamen
Site Admin

Post by Gamen »

diver6 wrote:Inte min... :mrgreen:
Låter gott. Jag har själv bara toppat 170, men min bulsiga mc-jacka och svaga nackmuskler stimulerade mig att dra av när munnen fladdrade för mycket. Det är väl mest troligt att de XJR som har tagits in till Sverige genom Yamaha Motors inte har den taskiga begränsning som tydligen finns i åtminstone England, Sydafrika och Japan.

XJR 1200 har mekanisk hastighetsmätare och lösningen på ett eventuellt problem lär vara ungefär så här
Bild

XJR 1300 har elektrisk hastighetsmätare och lösningen på ett eventuellt problem lär vara att man köper och monterar följande:
http://112.78.208.228/catalogue/10992/2009/32.jpg (Knappa dubbelt på denna sida så förstoras bilderna).
http://japan.webike.net/products/1521198.html

Gamen
json

Post by json »

vill bara säga att min gamla 1200 som har kommit in i sverige "köksvägen" INTE har nån hastighetsbegränsning .....
åtminstonde inte på denna sidan 210 knutar............ :twisted:
diver6

Post by diver6 »

json wrote:vill bara säga att min gamla 1200 som har kommit in i sverige "köksvägen" INTE har nån hastighetsbegränsning .....
åtminstonde inte på denna sidan 210 knutar............ :twisted:
210??? Där lägger jag i femman... :mrgreen:
Mats

Post by Mats »

Inte heller min -01:a har någon hastighetsbegränsning. Om den finns ligger den över 200.
Wihlle

Post by Wihlle »

Jasså du, Diver6, du har så dåligt drag i din? ;-)
Själv lägger jag i 5:an vid brevlådan... Med ordentligt vridmoment så har man bara lådan för att justera motorljudet. hehe..
Begränsningen ligger nog i de japanska fordonens krav på att inte toppa över 180 km/h på hemmamarknaden. Jag vet inte om det är ett absolut krav eller det är så som vi förr hade det med 100 hästarsregeln..
Japanerna hade lite andra saker på hemmamarknaden före resten av världen också. Bland annat kromat kollektorrör under motorn och digital trippmätare.
An engine without torque is like a life without beer
diver6

Post by diver6 »

Åkte förbi ett gäng hos dej i söndags vid fyra tiden... såg att pärlan stog ute :)

Jag körde dock med min djävul... med sex växlar :mrgreen:
Post Reply