Hej!
Idag när jag skulle ut och köra en sväng så visade det sej att batteriet var kasst, det gick inte ens att ladda. (Visade bara 0.6V)Har aldrig varit några problem med batteri/laddning förut. Någon som råkat ut för detta på en så ny hoj 05-a.
Har ni några tips om var man kan få tag på ett nytt lite billigare än originalbatteri (1689:-sek hos min lokale handlare) biltema, micro eller någon annan firma.
Boken
Kasst batteri
Re: Kasst batteri
Jag har ju precis kommit hem från Jahrestreffen i Tyskland. Det blev en resa på över 200 mil med en liten avstickare till Frankrike. Två av mina tyska vänner sedan tidigare körde nästan lika långt som mig enär de bor i norra Tyskland. På hemvägen drabbades de av att batteriet dog. De tillkallade den i Tyskland kända gula hjälpen ADAC.
Jag drar mig till minnes att vi i vårt forum har talat flera gånger om att batterier dör. Jag tror att några av inläggen försvann när vi hade en forumkrasch. En kompis i fallskärmsklubben råkade ut för att batteriet plötsligt dog.
En av mina utflyktsvänner berättar för mig om olika batterifabrikats möjliga livslängder. Han jobbar med att sälja reservdelar på en MC firma och vet kanske mer än vad vi vet. Som bilägare har jag alltid bytt mitt batteri när det behövde laddas för ofta. Som MC ägare bör jag kanske byta som en serviceåtgärd inom ett par år?
Någon som vet?
Gamen
Jag drar mig till minnes att vi i vårt forum har talat flera gånger om att batterier dör. Jag tror att några av inläggen försvann när vi hade en forumkrasch. En kompis i fallskärmsklubben råkade ut för att batteriet plötsligt dog.
En av mina utflyktsvänner berättar för mig om olika batterifabrikats möjliga livslängder. Han jobbar med att sälja reservdelar på en MC firma och vet kanske mer än vad vi vet. Som bilägare har jag alltid bytt mitt batteri när det behövde laddas för ofta. Som MC ägare bör jag kanske byta som en serviceåtgärd inom ett par år?
Någon som vet?
Gamen
Re: Kasst batteri
Har samma problem med min hoj.
Köpte ett nytt banner batteri i början av årets säsong, har funkat fint tills nu.
Hojen har fått stå några veckor pga flytt och värdelöst väder, skulle ta en tur förra helgen och då var batteriet helt dött.
Att det gamla batteriet dog är väl en sak, men det nya?
Är det ett känt fel på vår modell att de tjuvar ström?
Annars är väl en liten misstanke jag har mina mätare av märket koso, om det kan vara så att de är strömkrävande på något vis. Inte för att jag tror att det är allt för sannolikt...
Har funderat på om det finns någon liten fin huvudströmbrytare att få tag på? Någon som har något tips om det?
Köpte ett nytt banner batteri i början av årets säsong, har funkat fint tills nu.
Hojen har fått stå några veckor pga flytt och värdelöst väder, skulle ta en tur förra helgen och då var batteriet helt dött.
Att det gamla batteriet dog är väl en sak, men det nya?
Är det ett känt fel på vår modell att de tjuvar ström?
Annars är väl en liten misstanke jag har mina mätare av märket koso, om det kan vara så att de är strömkrävande på något vis. Inte för att jag tror att det är allt för sannolikt...
Har funderat på om det finns någon liten fin huvudströmbrytare att få tag på? Någon som har något tips om det?
Ingen minns en fegis!
Re: Kasst batteri
Lustigt... Min hoj har varenda liten åtgärd dokumenterad sen ny. Jag bytte batteri i början av sommaren och då plockade jag ur ett tio år gammalt (ca 4600 mil) originalbatteri. Enda problemet jag hade var att behöva slå av lyset någon kilometer innan jag skulle stanna och inte stå på tomgång i onödan innan hojen stängdes av. Misslyckades detta kunde jag alltid rulla igång den.
Den extra utrustning jag har är handtagsvärmare som drar ström som ett mindre tivoli.
Köpte i alla fall ett nytt på Yamahacenter, vet inte vilket fabrikat.
Den extra utrustning jag har är handtagsvärmare som drar ström som ett mindre tivoli.
Köpte i alla fall ett nytt på Yamahacenter, vet inte vilket fabrikat.
XJR 1300 SP -00. Röööd!
Re: Kasst batteri
Jag köpte ett nytt batteri idag.
Min XJR visar inga som helst tecken på att behöva ett nytt batteri, men jag tog ändå ett kostsamt beslut att byta. Såväl tidigare information i denna tråd som andra berättelser har lett mig till att inte längre betrakta batteribyte som en reparation. Det är i stället en serviceåtgärd. Min XJR är en 2003:a och kan möjligen betraktas som en lågmilare och batteriet har aldrig underhållsladdats.
Min MC-handlare hade i dag gott om tid att vårda mig som kund och berättade bland annat, att de underhållsfria batterierna kanske inte beter sig som de traditionella. Om jag har uppfattat rätt, så kan de ofta hålla jämn kapacitet under lång tid och så lägger de plötsligt av. På min äldre hoj, som har ett traditionellt batteri och som jag har kört över 30 år och som till och med kan köras utan batteri, så har jag vant mig vid att batteriets kapacitet försvagas med åren och i god tid ger signal att man ska fundera på att byta ut. Min MC-handlare berättade, att han har haft någon kund som körde till macken och tankade, betalade och klev ut för att köra iväg och så hade batteriet lagt av. En kompis i fallskärmsklubben berättade förra året hur hon körde till stan för att fika, fikade och sedan fick pappa komma och hämta både henne och hojen.
Vad valde jag då för batteri?
En av mina MC-kamrater har ett jobb med insikt i reservdelar och har delgivit mig synpunkter om hur batterier kan vara olika byggda. Jag har egna synpunkter inför batterival i det att jag har jobbat med produktkalkylering på producerande företag och därför tror att konsumentpriset till viss del baseras på produktionspriset som, i sin tur, till stor del kan baseras på produktkvalitet.
Jag önskade ett Yuasa men valde ett originalbatteri (original Yamaha reservdel). Mitt val mellan Yuasa och GS styrdes, till andelar som jag inte kan avgöra, utifrån att Yuasa är dyrare och att min MC-handlare hade ett originalbatteri på lager.
Biltema batterier då? Ja, jag hittar i en snabb sökning inte XJR 1300 på deras hemsida, men deras priser verkar ligga på mindre än eller ungefär på en tredjedel av priset för ett original. Jag hade redan tidigt i min beslutsprocess valt bort ett Biltema batteri, men deras batterier är absolut bra alternativ för den som behöver ett batteri och som inte känner behov att säkerställa längsta möjliga livslängd.
Gamen
Min XJR visar inga som helst tecken på att behöva ett nytt batteri, men jag tog ändå ett kostsamt beslut att byta. Såväl tidigare information i denna tråd som andra berättelser har lett mig till att inte längre betrakta batteribyte som en reparation. Det är i stället en serviceåtgärd. Min XJR är en 2003:a och kan möjligen betraktas som en lågmilare och batteriet har aldrig underhållsladdats.
Min MC-handlare hade i dag gott om tid att vårda mig som kund och berättade bland annat, att de underhållsfria batterierna kanske inte beter sig som de traditionella. Om jag har uppfattat rätt, så kan de ofta hålla jämn kapacitet under lång tid och så lägger de plötsligt av. På min äldre hoj, som har ett traditionellt batteri och som jag har kört över 30 år och som till och med kan köras utan batteri, så har jag vant mig vid att batteriets kapacitet försvagas med åren och i god tid ger signal att man ska fundera på att byta ut. Min MC-handlare berättade, att han har haft någon kund som körde till macken och tankade, betalade och klev ut för att köra iväg och så hade batteriet lagt av. En kompis i fallskärmsklubben berättade förra året hur hon körde till stan för att fika, fikade och sedan fick pappa komma och hämta både henne och hojen.
Vad valde jag då för batteri?
En av mina MC-kamrater har ett jobb med insikt i reservdelar och har delgivit mig synpunkter om hur batterier kan vara olika byggda. Jag har egna synpunkter inför batterival i det att jag har jobbat med produktkalkylering på producerande företag och därför tror att konsumentpriset till viss del baseras på produktionspriset som, i sin tur, till stor del kan baseras på produktkvalitet.
Jag önskade ett Yuasa men valde ett originalbatteri (original Yamaha reservdel). Mitt val mellan Yuasa och GS styrdes, till andelar som jag inte kan avgöra, utifrån att Yuasa är dyrare och att min MC-handlare hade ett originalbatteri på lager.
Biltema batterier då? Ja, jag hittar i en snabb sökning inte XJR 1300 på deras hemsida, men deras priser verkar ligga på mindre än eller ungefär på en tredjedel av priset för ett original. Jag hade redan tidigt i min beslutsprocess valt bort ett Biltema batteri, men deras batterier är absolut bra alternativ för den som behöver ett batteri och som inte känner behov att säkerställa längsta möjliga livslängd.
Gamen
Re: Kasst batteri
Jag gör bara ett litet tillägg till föregående inlägg.
Min MC-handlare gjorde gällande att GS batteriet som sitter som original i XJR egentligen är ett Yuasa batteri.
Efter att ha forskat på internet kan jag bara säga att min MC-handlare har alldeles klart för sig!
Ztong Yee Industrial Co Ltd i Taiwan har tillverkat mitt GS batteri och bolaget ingår i GS Yuasa Corporation.
Gamen
Min MC-handlare gjorde gällande att GS batteriet som sitter som original i XJR egentligen är ett Yuasa batteri.
Efter att ha forskat på internet kan jag bara säga att min MC-handlare har alldeles klart för sig!
Ztong Yee Industrial Co Ltd i Taiwan har tillverkat mitt GS batteri och bolaget ingår i GS Yuasa Corporation.
Gamen