kabel tricket ??

Tips och underhåll av våra XJR:s - Tips and maintenance of our XJR:s
Post Reply
lindquist.henrik

kabel tricket ??

Post by lindquist.henrik »

hejsan måste fråga har någon verkligen lyckats med kabel tricket ? har läst en massa o mailat andra som har haft den här tråden uppe men jag har inte ens fattat var den boxen som kabeln sitter i sitter . skulle nån kunna vara vänlig o berätta det för mej o allra bäst skicka en bild .. har en xjr 1200 98 . o är det någon som vet exakt vilken kabel det är på min model så skulle det vara super annars är det väl bara o rycka kabel för kabel . mvh Henrik
Ratbike

Re: kabel tricket ??

Post by Ratbike »

Jag tror inte din XJR1200 är beroende av "kabeltricket"
Svensksålda XJR1300 skall inte heller behöva den förändringen.
kabeltricket beror på den Tyska marknaden som hade en effektbegränsning som reglerades av tändningsboxen. XJR1300 med betäckningen RP02 är av den ostrypta typen medan RP06 och RP10 är strypta. Hoppas mitt minne är tillräckligt friskt när det gäller detta.
// Ratbike :|

Röda XJRer är snabbast.
XJR 1300 SP -00 RÖD
Manne

Post by Manne »

Ratbike wrote:Jag tror inte din XJR1200 är beroende av "kabeltricket"
kabeltricket beror på den Tyska marknaden som hade en effektbegränsning som reglerades av tändningsboxen. XJR1300 med betäckningen RP02 är av den ostrypta typen medan RP06 och RP10 är strypta. Hoppas mitt minne är tillräckligt friskt när det gäller detta.

Gula XJRer är ännu snabbare.
Helt korrekt... förutom att tyskregistrerade XJR1300 med beteckningen RP02, RP06, RP10 förmodligen alla omfattas av strypningen via tändboxen till 72kW beroende på Tyska försäkringsregler.
Har ett dokument utfärdat av Tyska TUV som förklarar vart kablen ska anslutas i respektive tändbox för att effekten ska ökas till 78kW beroende på modellbeteckning.

Kolla på dokument 3 här http://www.xjr1300.se/index.php?slab=dokument dokument 1 & 2 är tidigare utgåvor från TUV
Hur det är med XJR1200 från Tyskland vet jag inte men de omfattas inte av dessa dokument.
Kanske någon som vet?

/Manne

Edit:felaktig länk
Last edited by Manne on 10 Feb 2010, 11:45, edited 1 time in total.
Image
If carlsberg made bikes, it would have been an XJR
MeanMan

Post by MeanMan »

Med risk för att ställa en dum fråga... Gäller strypningen BARA den tyska marknaden?
Har en italienimport.
Ingen minns en fegis!
Chrille

Post by Chrille »

Inte säker men tror det bara gäller tyska marknaden, speciella försäkringsregler en gräns är på 100hk.
Min 06a är europa-importerad och inte strypt som dom för den tyska marknaden.
Gamen
Site Admin

Post by Gamen »

MeanMan wrote:Med risk för att ställa en dum fråga... Gäller strypningen BARA den tyska marknaden?
Har en italienimport.
MeanMan!
Talar du tyska? Jag kan kanske lämna emailadress till tysk XJR förare som vet en hel del!
Gamen
Gamen
Site Admin

Post by Gamen »

Ratbike wrote:Jag tror inte din XJR1200 är beroende av "kabeltricket"

Röda XJRer är snabbast.
De som lutar sig mot röda Yamaha lurar nog sig själva. Jag har ägnat eftermiddagen åt att putsa min delvis röda SR500 som jag har ägt sedan 1979. Sessionen slutade inte förrän kl 2100 och när jag kom hem så hade hustrun redan barrikaderat sig i sovrummet så jag behövde inte förklara så mycket. Den röda färgen på tanken där höger knä har slitit har börjat att försvinna. Den svarta delen är oskadad. Jag tror att svart håller bättre.
Gamen
MeanMan

Post by MeanMan »

Chrille wrote: MeanMan!
Talar du tyska? Jag kan kanske lämna emailadress till tysk XJR förare som vet en hel del!
Gamen
Tyvärr kan jag bara en massa fula ord... Men jag kan nog få en text översatt av morsan.
PMar min mailadress!
Tack! :)

...Om rött är snabbast, svart är hållbarast, så är banne mig blått SNYGGAST! :mrgreen:
Ingen minns en fegis!
Gamen
Site Admin

Post by Gamen »

lindquist.henrik wrote:hejsan måste fråga har någon verkligen lyckats med kabel tricket ? har läst en massa o mailat andra som har haft den här tråden uppe men jag har inte ens fattat var den boxen som kabeln sitter i sitter . skulle nån kunna vara vänlig o berätta det för mej o allra bäst skicka en bild .. har en xjr 1200 98 . o är det någon som vet exakt vilken kabel det är på min model så skulle det vara super annars är det väl bara o rycka kabel för kabel . mvh Henrik
Kan det vara den här bilden du söker?
http://www.bikerbean.de/redesign/tips.html
Kolla kanske att din hoj har samma modellbeteckning som anges i texten som finns i anslutning till bilden.
Jag tror mig ha läst någonstans att det fanns två olika CDI boxar under 90-talet.
Gamen
Greven

Post by Greven »

Om jag inte fått det helt om bakfoten så skll du rycka ut kabel som visas i den TÜV dokumentet och Jorda den 1 (EN) gång o stoppa tillbaka
Återställning gjort till 106 svenska kallblodiga kusar.
Jordar man den 2 gånger så är det dem Tyska hästarna tillbaka
Lycka till.
Post Reply