Varvräknaren lever ett eget liv

Tips och underhåll av våra XJR:s - Tips and maintenance of our XJR:s
Post Reply
BertErik

Varvräknaren lever ett eget liv

Post by BertErik »

Varvräknaren på min 2001 RP lever apa.
När man startar motorn så visar den rätt varvtal. Men sen går den till 0 rpm sedan till 3000 rpm och efter det visar den rätt varvtal igen och detta inom loppet av några sekunder. Och detta fortsätter hela tiden om och om igen, ibland även när motorn är av med bara tändningen på.
Det är ganska irriterande.
Är det nån krets som strular i mätarhuset?
Har sökt lite på problemet, men kommer inte fram till något vettigt. Det ända jag hittat är att det ska vara en testcykel när man startar hojen. Men då har den fått spunk isåfall.

Vet inte riktigt vad man ska göra åt detta.
Hoppas nån av er här har erfarenheter eller idéer till en eventuell lösning.
Gamen
Site Admin

Re: Varvräknaren lever ett eget liv

Post by Gamen »

Hej

Med bakgrund att det väl under åren inte har sålts mer än kanske 1000 st XJR i Sverige samt att vårt forum här på XJR Owners of Sweden inte längre är så aktivt tänkte jag att tipsa dig att också söka svar på det tyska forum som drivs av XJR Freunde Deutschland. Det tyska forumet är rejält aktivt och har många användare.

På vår site finns under fliken ”Nytt” längst ner på sidan en länk till det tyska forumet. Annars är adressen:
www punkt xjrforum punkt iphpbb3 punkt com

Det tyska forumet är förstås på tyska språket. Här följer ett par tips att använda det tyska forumet även om man har små eller obefintliga kunskaper i det tyska språket.

Använd webbläsaren ”google chrome”. Denna webbläsare har en viktig finess, en funktion som översätter den tyska sidan till svenska.
Högerklicka på en sida i den tyska webbläsaren och välj sedan ”översätt till svenska”

Börja t ex med att:
Gå in på tyska forumet
Högerklicka och översätt
Gå t ex till avdelning med namn ”Elektrik/Instrumente/Armaturen” och bläddra igenom inläggen
I forumet finns en sökruta ”Suche” där du kan söka efter ditt problem. Sökbegreppet måste skrivas på tyska även om du har slagit på google chromes översättningsfunktion. Skriv t ex ”Drezahlmesser problem”

Hittar du inte något bra tips så kan nästa steg bli att du registrerar dig som användare i det tyska forumet och därefter skriver en fråga i en lämplig avdelning i forumet, kanske i ”Elektrik/Instrumente/Armaturen”

Det går ofta bra att skriva på engelska.
Tyska XJR-vänner förstår i allmänhet engelska, de läser engelska i skolan precis som vi. Undantag är XJR-vänner som har växt upp i det forna Östtyskland.

Annars går det bra att använda Googles översättningsfunktion, det vill säga att skriva på svenska i ”google translate” och sedan kopiera och klistra in i forumet. Googles översättning blir lite ”Kalle Anka” men fungerar. Jag fuskar ofta själv med google translate, trots att jag får anses klara mig hjälpligt på tyska.

VIKTIGT
Om du vill skriva och fråga i det tyska forumet så gäller följande:

Tyskarna är vänliga, snälla och artiga och de förväntar sig detsamma av oss. När man registrerar sig förväntar de att man går in i en avdelning i forumet som ”Vorstellungsrunde” och skriver ett par ord om sig själv och var man bor och vilken hoj man kör. Det har ibland hänt att den som registrerar sig och direkt söker hjälp i någon fråga får en vänlig reprimand med besked att "du måste presentera dig innan jag svarar".

Lycka till
Gamen
"Webmaster"
BertErik

Re: Varvräknaren lever ett eget liv

Post by BertErik »

Tack för din input.

Jag har kollat lite på det brittiska xjr-forumet där det finns en del matnyttigt, men har tyvärr inte hittat exakt vad felet beror på. Bara lite som är nästan liknande.
Ska ge det tyska forumet en chans också.
Frågade min lokala mc-verkstad och det mest troliga vi kom fram till är fukt i kontaktstyckena till varvräknaren. Låter ganska rimligt att det kommit in fukt när man tvättar hojen.
Ska skaffa mig en burk med kontaktspray och göra rent i kontaktstyckena när det blir lite varmare.
Post Reply