12. Jahrestreffen Berlin

Treffenpatch

Till 2009 års största XJR träff kom 176 personer. 1 från Sverige, 2 från Österrike och 3 från England och så var det förstås 170 från Tyskland.Det var faktiskt lite färre deltagare än som brukar komma till Jahrestreffen. Vi pratade om detta och kom att gissa på att lågkonjunkturen kanske har drabbat även XJR ägare.

Torsdag

Jag, Gamen, deltog i träffen och jag körde på kvällen ombord på TT-lines nattfärja till Tyskland.

Fredag

Kl 0800 hade jag kört av färjan och hade några få kilometer att köra till det egentliga Travemünde, där jag satte mig på ett fik och väntade på mina tyska vänner. Kl 1100 förenades jag med Assi, Dennis, Ralle, Siggi och Walti och vi tog färjan tvärs över floden in till det forna Östtyskland.

Under cirka fem timmar körde vi cirka 25 mil och kom fram till träffplatsen i utkanten av Berlin cirka kl 1600.

Där väntade incheckning och förbrödning med gamla bekanta från tidigare träffar. Det är många som kommer på träff efter träff och det är trevligt att träffas igen omkring vårt gemensamma intresse.

Till middag serverade schnitzel med potatissallad och gurka. Det lär vara en typisk Berlinsk maträtt. Det var inte så många som uppskattade gurkan och därför gick schnitzlarna åt vid omtagen. Men det fanns så att det räckte till alla.

Lördag

I sedvanlig ordning så erbjöd arrangören ett antal olika utflykter med XJR. Den utflykt som dock uppskattades allra mest var guidad tur i Berlin i en dubbeldäcksbuss med öppet tak. Där fanns 75 sittplatser och bussen blev fullbokad.

I Berlin hade under fredagen Karate Micha skjutits ned och avlidit utanför sin bostad. Karate Micha hade inget med oss XJR ägare att göra. Han företrädde Bandidos. Händelsen ledde till att vi uppmanades att inte bära våra XJR västar under utflykten i Berlin.

På kvällen uppträdde bandet the Victories. De spelade länge och till slut så kom polisen. Träffplatsen fanns på ett avlägset industriområde, men under sen kväll så vandrade ljudet långt och polisen hade fått några påringningar.

Till middag serverade kassler och den var fantasiskt god.

Söndag

Söndag morgon brukar ge en lite nedstämd känsla. Då ska man packa ihop sina tält och åka hem.

Jag körde norrut tillsammans med mina vänner Assi, Dennis, Ralle, Siggi och Walti. I Bad Oldesloe vek Ralle av mot Plön och i Kiel vek Assi och Siggi av mot Sterup. Jag ändade själv tillsammans med Denis och Ralle i Kiel, där Karin hade förberett en superb söndags middag som vi intog i Karins och Waltis trädgård.

Måndag

Efter frukost tillsammans med Dennis och Walter avsåg jag att köra till Lübeck för att spendera en del av dagen. Nu var det så varmt så att jag i stället valde att köra småvägar direkt till färjeläget och där tillbringade jag några timmar innan det var dags att köra ombord på TT-lines nattfärja till Sverige.

Tisdag

Kl 0900 var jag hemma i Lund och då var 12. Jahrestreffen Berlin slut för min del.

Incheckning till 12. Jahrestreffen Berlin.

Så tidigt som vid incheckning kunde deltagarna välja vilken av flera olika utflykter som de eventuellt ville deltaga i under lördagen.

Under en tid blev det faktiskt kö vid inceckningen. 176 deltagare skulle registrera sig, få sina träffmärken med mera.

Gamens XJR parkerad på tältplatsen.

På tyska träffar brukar det delas ut priser. Gamen vann pris för den XJR som var i bästa originalutförande.

Den på tyska träffar obligatoriska ölvagnen hade öppet när vi anlände.

Ralle, Pille och MichaB.

De är tyska XJR  ägare som vi känner igen från våra egna svenska XJR träffar.

Burn out

Vid ölvagnen under kvällen.

Vid ölvagnen under kvällen. Mellan glas och flaskor skymtar Irina.

Dagen efter burn out.

En guidad bussrundtur i Berlin blev lördagens mest populära utflykt.

Spinner-Brücke är ett populärt utflyktsmål för motorcyklister i Berlin med omnejd. Vi XJR människor var nog lie unika denna dag, vi kom ju 75 personer med utflyktsbuss.

Det här liket stod vid infarten till träffplatsen.

En av olika orsaker till att erhålla pris var hur snabbt man kunde köra träningsrundan.

Tältlägret

Dags för frukost.

Gul och vällackad XJR.

Ägaren av denna XJR har tidigare byggt en XJR med sidvagn. Ombyggnaden den gången var då stor så att det kanske bara var motorsn som var XJR-del.

Bandet höll ångan uppe verkligt bra.

Ända till dess att polisen anlände och berättade att folk som bodde 4 kilometer från träffplatsenkände sig störda av judet. Så 10 minuter innan bandet hade planerat att sluta uppträda fick de lägga av.

Bild från träffplatsen.

Martina, Kerze unde Pille.

Fyra XJR från Dortmund. De här deltagarna transporterade sina XJR på släpkärra till träffplatsen i Berlin. De lastade av och parkerade dem invid sina tält. Under lördagen deltog de i den populära guidade bussutflykten i Berlin. På söndag morgon lastade de åter sina XJR på släpet. Deras kärsträcka med XJR i samband med träffen var 0 kilometer.

Träffen samlade 176 deltagare. 170 kom från Tyskland, 3 kom från England. 2 kom från Österrike. Gamen kom från Sverige.

Gamens XJR i färjeläget i Travemünde i väntan på att checka in till nattfärja till Sverige.