18. XJR Deutschlandtreffen

14-16 augusti 2015

 

 

18. XJR Deutschlandtreffen genomfördes i ett före detta "Pionierlager" (ett läger för ungdomar som under DDR tiden fostrades i socialistisk anda). Numera drivs det i privat regi som ett ferieland. Här kan grupper om upp till 200 personer hyra in sig i logementsliknande byggnader, slå upp tält eller parkera husvagnar på ett campingområde samt beställa frukost och middag i en matsal.

Ferielandet välkomnar även enskilda personer och mindre grupper. På området finns en smalspårig järnvägsslinga och där åkte flera deltagare i tågvagnar som drogs av ett litet ånglok. Runt omkring finns vackra vandringsleder.

Jag får inte glömma att nämna att vi hade blivit inbjudna till träffan av XJR Stammtisch Thüringen i samarbete med XJR Stammtisch Berlin.

 Eftersom det är fråga om en XJR träff i Tyskland så vimlade det av tyska deltagare, men även två engelsmän och så förstås jag själv som hade kört från Sverige.

 

Denna gång hade jag beslutat mig för att inte köra en enda meter på tyska Autobahn. Min totala körsträcka blev därför drygt 1300 kilometer (skriver i kilometer eftersom begreppet "mil" inte existerar i Tyskland) och jag delade upp både ditresa och hemresa i dagsetapper. Räkna med att du inte kör längre än 50 kilometer per timme (inklusive tankstopp och eventuella korta pauser) om du helt avser att undvika Autobahn.

 

Det är både trevligt och omväxlande att köra i Thüringen. Bilden ovan är tagen i det lilla samhället Ziegenrück. En sista liten paus på fredagen innan jag ska köra fram till träffplatsen.

 

Den här skylten finns i Ziegenrück där jag pausar innan jag kör fram till träffplatsen. Jag har bara 11 kilometer kvar att köra och de inleds med en 180 graders kurva i uppförsbacke. Sedan ska jag passera genom det ännu mindre samhället Crispendorf för att nå fram till träffplatsen. Träffplatsen är finurligt nog markerad med en röd pil i nedre högra hörnet.                                                                            

Klicka här om du vill se kartbilden i större format

 

Incheckningen öppnade kl 1400. Deltagarna prickas av och får information om de olika faciliteterna på platsen. Träffmärke och förbeställda T-shirts delades ut och så erbjöds traditionell välkomstdrink som på denna träff bestod av tre olika sorters likör.

 

Snygg parkering med extra service i form av plattor att lägga under sidostödet.

 

Här ser vi att träffplatsen ligger i en dalgång. Motorcyklarna står omkring 370 meter över havet. I omgivningen ligger samhällena mellan 400-450 meter över havet och som högst under resan hem från träffen befann jag mig 640 meter över havet.

 

Träffen inleddes med små välkomstceremonier. Bland annat höll denne MC-präst ett uppskattat anförande. "Om Gud hade kört motorcykel så hade han kört Yamaha XJR".  Ja, jag är nästan säker på att denne MC-präst faktiskt sade så, men då på tyska förstås.

 

Fredagens välkomstmiddag serverades inne i matsalen.

 

Ronnifighter ställde ovanligt upp med två motorcyklar. XJR:en som står i bakgrunden är vi vana att se uppställd på sitt podium. Den är dock i behov av en motorreparation och därför hade Ronnifighter även tagit med sig sin Triumph.

 

Nej, det är inte Ronnifighter på bilden, men väl hans Triumph.

 

Natt mellan fredag och lördag regnade det. Det störde inte träffen, men nu hade någon glömt sitt ölglas på marken och därför kunde vi se hur mycket vatten som föll under natten.

 

De som idkar lantbruk i denna synnerligen kuperade del av Thüringen verkar att arbeta helt utan växtgifter. Här fanns mycket insekter och jag blev stungen fyra gånger.

 

På de tyska årsträffarna erbjuds deltagarna alltid att delta i olika utflykter under lördagen. Dessa delas upp i olika resmål och ofta med olika varianter beträffande hur fort eller hur häftigt man vill köra. Utflykterna är alltid populära och en del av dem blir snabbt fulltecknade.

Man bör dock veta att det kan komma att köras lite fortare än vad vi är vana vid i Sverige. På vägar där vi här i Sverige normalt inte får köra fortare än 70 eller kanske 80 km/tim får man i Tyskland alltid lov att köra 100 km/tim. Därutöver uppfattar jag att trafikanter i Tyskland är mer vana att köra i häftigt tempo än många av oss nordbor.

Under utflykterna inträffade två skilda omkullkörningar som följd av olyckliga inbromsningar på de mycket kurviga vägarna. Skadorna inskränkte sig lyckligtvis till motorcyklarna.

Jag själv och flera andra nöjde oss med att "bara finnas till" på träffplatsen. Lördagen bjöd på ett fantastiskt väder med mycket sol och värme. Ölvagnen höll öppet hela dagen och från grillen kunde vi köpa "Thüringer Bratwurst".  Vi blev också flitiga "resenärer" på den fantastiska smalspårsjärnväg som körde miniånglok i en åtta-slinga på träffplatsen.

 

I det fina vädret serverades vi buffé utomhus på kvällen. Maträtterna bestod av rejäla biffar och Thüringer Bratwurst och rikligt med tillbehör.

 

Det fanns mycket mat!

 

Så här ser en Thüringer Bratwurst ut. Jag drar mig till minnes att jag för längesedan har fått denna korv beskriven för mig som "en typisk östtysk maträtt".

 

Sedan blev det musik som framfördes av ett fantastiskt band.

 

Ooops!  Här har jag råkat ta ett självporträtt.

 

Efter att bandet hade spelat färdigt blev det dags för prisutdelning. Här delas ett delat pris för yngsta deltagare ut. Båda är sex år. De hade inte träffat varandra före träffen men verkade att finna varandra under helgen.

 

Sedan kom vi till pris för äldsta deltagare. I kraft av 74 år så tog Micky det med sig hem. Ännu en gång!

 

Till slut pris för längsta färd på motorcykel till träffplatsen. Det gick till de två engelsmännen.

 

Då hade vi hunnit till den del av lördagen där det officiella programmet har avslutats. Några timmar av samvaro återstår och vad kan väl vara mer lämplig plats än i anslutning till ölvagnen.

Men är det inte lille Silas, 6 år och 11 månader, som sitter på bardisken?

Samling kring lägerelden.

 

Man måste inte köra XJR till träffen för att delta. Ett gipsat ben innebär inte att man måste stanna hemma!

 

 

Allt roligt har ett slut. Söndag förmiddag bryter alla gäster upp för att köra hem.

Fredagens och lördagens fantastiska väder har skiftat till ett regnväder som drar in från söder och kommer att fortsätta norrut. Regnkläder tas på. Jag vet att någon körde 40 mil i rejält regn på söndagen. Jag själv skulle under söndagen köra till Erfurt. Till följd av väderprognosen kortade jag ner min planerade rutt och slapp därför undan regnet efter bara ett par kilometers körning.

 

Tisdag kväll. Min XJR står fastspänd på nattfärjan från Tyskland till Sverige. Färjan tar cirka 9½ timmar och sedan har jag bara 45 kilometer kvar att köra. Ser redan fram emot nästa träff.

Bengt Johansson