17. XJR JAHRESTREFFEN

8 - 10 augusti 2014

Den 17e XJR årsträffen i Tyskland arrangerades av XJR Stammtisch Neckarbuba i Denkendorf som ligger sydöst om Stuttgart i Tyskland.

Träffavgiften om 60 EUR (knappt 600 kr) inkluderade faciliteter som tältplats, toa och dusch samt två frukost och två middagar plus en minnesvärd T-shirts som bara bärs av de som har deltagit i 17. XJR Jahrestreffen.

Inför träffen hade cirka 150 personer anmält sig, av dessa var cirka 146 tyskar. Av de utländska deltagarna kom 3 från England och 1 från Sverige.

Jag körde från Skåne till träffen, min totala körsträcka för att nå fram till träffen blev knappt 90 mil.

Inledde med att åka nattfärja från Trelleborg i Sverige till Travemünde (Lübeck) i Tyskland, därefter körde jag under första dagen på företrädesvis Autobahn (motorväg), men även på mindre vägar. Några regnskurar uppträdde och därför tog jag på mig regnkläder, det var samtidigt varmt och när jag väl kom fram till mitt förbokade hotell så kände jag mig rejält utpumpad.

Nästa dag körde jag drygt 30 mil på mindre vägar. Räkna med att det tar 2 timmar per 10 mil när du kör på mindre tyska vägar, de leder ofta in i små samhällen och ibland in i trafikköer i städer. Till träffplatsen anlände jag ungefär när incheckningen öppnade kl 1500.

Efter avprickning, välkomstdrink, utdelning av T-shirt och allmänt hälsande på såväl gamla XJR bekanta som nya vänner så parkerade jag min XJR på parkeringsplatsen.

Där stod förstås en mängd andra XJR också, jag räknade till omkring 90 st.

Sedan reste jag mitt tält på tältplatsen.

Fullmånen gjorde det lätt att hitta till tältet vid läggdags

Sedan kollade jag på de olika utlykter som Stammtisch Neckarbuba erbjöd under lördagen.

Jag deltog inte i någon av dessa. Redan hemma i Skåne så hade jag i stället planerat att köra en egen liten utflykt om 3 mil till Göppingen där Märklin modelltågen finns för att besöka Märklin museumet. Detta blev dock en liten besvikelse på så sätt att Märklins museum egentligen består av en mega Märklin butik, där i och för sig de flesta av deras modellok sedan urminnes tider är uppställda i montrar medan uppbyggda Märklinbanor och dylikt saknas.

Lördag kväll uppträdde ett AC/DC cover band. De spelade förstås heavy metal och de som förstod sig på sådan musik uppskattade det jättemycket. Flera deltagare samlades i stället omkring lägerbrasan eller i mindre samtalsklungor och polisen ringde för att förmedla klagomål från byborna.

Denkendorf ser för övrigt ut så här, sett från träffplatsen. Av bilderna förstår man kanske att det är kuperad terräng. Mitt tält stod 330 meter över havet. På väg till träffplatsen körde jag som högst 420 meter över havet.

Har du deltagit i någon av de tidigare årsträffarna i Tyskland så känner du förstås igen Ronny (Ronnyfighter) Behringer och hans XJR. Ronny deltar i nästan alla tyska träffar.

Några XJR bilder från träffen

Kolla noga så att du ser vad bilden nedan vill visa. Visst är skylthållaren fyndig? Bara att fälla ut skylten när man besöker bilprovningen.

Söndag i samband med en tysk XJR Jahrestreffen (XJR årsträff) blir alltid lite vemodig. Efter frukost så packar man tältet och lastar XJR:en för att därefter ta farväl av alla XJR vänner. Jag lämnade träffplatsen tidigt på morgonen, övernattade på hotell söder om Hildesheim och åkte nattfärja hem till Sverige. Min totala körstäcka till och från träffen blev lite under 200 mil, jag lämnade Sverige en onsdag kväll och kom tillbaka en tisdag morgon.

Nästa XJR Jahrestreffen arrangeras i det tyska förbundslandet Thüringen under veckoslutet 14-16 augusti 2015. Tveka inte att köra dit, en tysk Jahrestreffen är en XJR upplevelse som går utöver mycket annat.